Då jag är rätt grön på WordPress (notera standardtemat) får de första trevande inläggen bli små how-tos rörande inställningar och anpassningar av systemet. Det första som måste in är script-taggar så att Google analytics kan samla in matig data om den förväntade besökaranstormningen.
Det finns vad jag kan se två olika sätt att göra detta på. Antingen “hårdkodar” man in script-blocket i en fil tillhörande det tema man använder på bloggen eller så installerar man någon av de plugins som enligt uppgift löser detta åt en. Fördelen med plugin-lösningen är att statistikinsamlingen funkar oavsett vilket tema man väljer att använda sig av, vid hårdkodningen krävs det att ändringen görs varje gång man byter tema.
Det jag tänkte försöka mig på till att börja med är den hårdkodade varianten.
Taggarna ska läggas in precis innan den avslutande body-taggen på sidan och det verkar som om denna hittas i footer.php tillhörandes valt tema. Denna kan redigeras i WPs admin under “Apprearance -> Editor”. Väl där klickar vi på “footer.php” och letar upp </body>. Därefter är det bara att klistra in script-blocket som google tillhandahåller och så:
Sen är det klart, det inklistrade kodblocket ligger nu med i alla sidor som använder valt tema på bloggen.